tisdag 8 oktober 2013

Ostig pastasås med skinka

När inte Katja äter här och jag bara ska laga mat till mig och sambon brukar det inte bli fullt så mycket grönsaker i maten. Sambon tycker inte om varma grönsaker så det brukar mest få bli sallad till maten istället. Men inte blir det sämre för det, idag bjuder jag på en pastasås, med mycket ost. Sa jag mycket ost? Ni väljer själva vilken ost ni vill använda, jag använde cheddar och herrgård plus en liten bit Vacherol.
Jag tycker såsen blir extra smaskig när den blandas med spagetti.


Detta behöver du till sås för 4 personer:
200 gram rökt skinka
10 cm purjolök
1 st banan shalottenlök
0,5 buljontärning
2 msk vetemjöl
2 dl mjölk
2 dl matlagningsgrädde
1 dl vatten
0,5 ask Philadelphia smak grilladpaprika
1 cm bred vacherol ostbit (såsen blir god utan denna med)
2 dl riven ost
1 st morot
svartpeppar
ev. salt



Skär upp schalottenlöken och purjolöken.


Smält smör i en gryta, lägg i löken och värm på den tills den blir mjuk.


Fortsätt med att tärna skinkan, och lägg sedan ner det i grytan. Låt skinkan svettas någon minut blanda sen ner mjölet.


 Rör sen långsamt ut med mjölken, vattnet och matlagningsgrädden. Lägg i buljongtärningen.


När såsen börjar bli varm blandar du ner osten, ta bara lite åt gången och rör hela tiden så du inte får klumpar.

  

Röra, röra, röra... Blanda ner philadelphia och fortsätt röra tills osten har blandas ut i såsen.


Krydda med svartpeppar. Smaka av och kolla om det behövs salt.

Riv moroten..

.. Och blanda ner rivet i såsen. Nu börjar det likna något. GottiGotti!


Blanda ihop med pasta (jag kokade 300 gram spagetti), servera med sallad.

/Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar