tisdag 24 december 2013

Inkokt lax

God Jul!
Hoppas ni får en trevlig jul med nära och kära. Julen här ska firas i godan ro. Just nu sitter vi uppe och slår in våra sista minuten inhandlade julklappar, eller ja. Katja sitter och slår in dem. Jag lyckades köra min tumme i mandolinen idag, så min inpaketerade tumme gör ingen nytta när det kommer till att slå in packet. Min uppgift blir istället att skriva ner dagens recept.



Det behöver du:
500 gram laxsida
2 morötter
1 gul lök
1 solovitlök
2 selleristjälkar
0,5 liten fänkål
1,5 liter vatten
2 stycken lagerblad
1 dl vitt vin (vi använde matlagningsvin)
1 dl äppelcidervinäger
5 hela pepparkorn

Ugn: 100 grader


Börja med att hacka grönsakerna grovt


Lägg dem i en kastrull tillsammans med vatten. När vätskan koka upp lägger du i lagerbladen, vin och vinäger. Koka i 45 minuter, när 15 minuter återstår lägg i pepparkornen.


Efter 45 minuter ta kastrullen med lagen från värmen och sila bort alla grönsaker och kryddor. Ställ lagen åt sidan någon minut.


Lägg laxen i en form och salta den lätt.


Häll på lagen vid sidan av fisken. Var noga med att hela blir täckt. Ställ in formen mitt i ugnen 13-15 minuter. Ta sen ut formen och ställ den svalt så den kan kylas ner. Förvara kallt fram tills servering.



Garnera och servera!

/Petra & Katja

2 kommentarer:

  1. God jul på Er :) Och Petra hoppas tummen är bättre. //Erika E

    SvaraRadera
  2. Detsamma Erika :) Ja, tummen börjar ge med sig nu. Tack för omtanken! /Petra & Katja

    SvaraRadera