måndag 30 december 2013

Huvudrätt till nyårsafton, potatiskaka med rödvinssås

Idag bjuder jag på ett enkelt recept på en huvudrätt till nyår. En mumsig potatiskaka med bacon och en underbar rödvinssås. Till detta serverar jag färdigköpt rostbiff och en enkel sallad. Denna rätten är perfekt till nyår, då de mesta sköter sig själv eller går att förbereda. Jag skulle kunna fira nyår varje dag om jag skulle få denna potatiskaka och sås serverad ;)
Potatiskaka är något jag och Katja tycker är jättegott, ibland serverar vi enbart potatiskaka till middag och då fyller i den också med skinka, och serverar en med en sallad till. Men nu ska du får receptet, först ut potatiskakan:

Du behöver till 4 personer:
140 gram bacon
5 potatisar
15 cm purjolök
5 msk grädde (matlagningsgrädde eller vispgrädde)
2 ägg
5-8 droppar Tabasco
Salt & Peppar

ugn 175 grader


Börja med steka baconen. När den har fått fin färg låt baconet rinna av på en bit hushållspapper och ställ åt sidan.


Skala potatisen. Skiva den och purjolöken tunt antingen med kniv, mandolin eller som jag i hushållsassistenten.


Smörj en form, min är 26 cm lång och 10 cm bred.


 Lägg först ett lager potatis, sen purjolök och bacon. Salta och peppra lite och gör likadant med nästa lager. Jag brukar salta på vartannat lager, men peppar är gott. Så det tar jag lite på varje lager. Avsluta med ett lager potatis.



Vispa sen ihop äggen, grädden och tabascon.


Häll över formen och och toppa med ost. Ställ in mitt i ugnen. Efter 30 minuter lägg en bit aluminiumfolie över formen, och låt den sen stå inne ytterligare 30 min.


Till rödvinssåsen behöver du:
3 scharlottenlökar
5 msk smör
6 dl rödvin
1 buljongtärning
1 nypa socker
1 msk tomatpuré
salt & peppar

 Börja med att värma ungefär 2/3 av smöret i en kastrull. Hacka lökarna fint och lägg ner. Värm på dem tills de börjar bli mjuka.
Tillsätt sen rödvin och buljong. Låt småputtra i 10 min.
Sila sen bort löken och värm på såsen igen.
Blanda ner socker och tomatpuré.
Nu ska såsen koka tills ungefär hälften återstår.
Smaka av och tillsätt salt och peppar efter smak och blanda sen ner resten av smöret.


Servera potatiskaka och sås tillsammans med rostbiff och sallad.

/Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar